Will you mary me ?

…ή πως να αφήσεις την πραγματικότητα να εισβάλει στο ιστολόγιό σου

But, what future can we have ?
But, what future can we have?

Έχω αποφύγει κατά καιρούς να αναφερθώ σε θέματα που απασχολούν την επικαιρότητα, απλά γιατί πιστεύω ότι τα βλέπουμε και τα άκουμε τόσο πολύ γύρω μας, έχουν συζητηθεί και αναλυθεί τόσο πολύ, που δεν έχει νόημα να ακουστεί άλλη μια γνώμη, σε άλλο ένα blog… Αυτή τη φορά όμως, θα κάνω μια εξαίρεση, γιατί πρόκειται για ένα θέμα που παίζει αρκετά τον τελευταίο καιρό, έχω, όπως όλοι μας, ακούσει και διαβάσει τα μύρια όσα και με αφορμή το θέμα στο Κ της Καθημερινής, σκέφτηκα να γράψω μερικές σκέψεις.

Αφορμή γι΄αυτό το ποστ, στάθηκαν οι φωτογραφίες που αναδημοσιεύει το σημερινό Κ και που προέρχονται από τους New York Times, στο δικό τους θέμα με τίτλο Υoung Gay Rites. Πρόκειται για ένα φωτορεπορτάζ το οποίο προβάλει 4 ζευγάρια ομοφυλόφιλων, φωτογραφημένα σε στιγμές οικογενειακής θαλπωρής, με έντονη αισθητική από την δεκαετία του 1950. Τρυφερά ενσταντανέ από την κουζίνα, που οι δύο σύζυγοι κοιτάζουν με περηφάνια το γλυκό που μόλις ψήθηκε, ή στιγμές χαλάρωσης στο καθιστικό, με τον άντρα στην δερμάτινη πολυθρόνα να διαβάζει το βιβλίο του και… τον άντρα να καθαρίζει το χαλί με την ηλεκτρική σκούπα. Σε όλες τις φωτογραφίες τα ολόλευκα χαμόγελα έχουν την τιμητική τους, τα ζεύγη είναι σχεδόν ατσαλάκωτα και όλα φωνάζουν από χιλιόμετρα, «είμαστε ευτυχισμένοι, κοιτάξτε μας!«. Όπως εύστοχα παρατηρεί ο δημοσιογράφος, το αμερικάνικο όνειρο είναι μια ζωή με το ταίρι σου, σε ένα μεγάλο σπίτι με κήπο, φράχτη, πισίνα, το τζιπ στο γκαράζ και τον σκύλο στο γρασίδι. Και είναι ένα όνειρο κοινό για όλους: straight και gay.

Άρα λοιπόν, αυτό είναι που θέλουν οι gays στην Ελλάδα με τον γάμο; Να γυρίζου
στο σπίτι και μπαίνοντας να φωνάζουν, «honey, I’m hooomee» – φυσικά προτιμάμε την αμερικανική έκδοση, κάνει πιο Hollywood! Ελπίζω πως όχι. Γιατί, πέραν του ότι κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό στην ελληνική πραγματικότητα – βρες μου σπίτι στην Αθήνα με κήπο και γκαράζ κι εγώ θα σου δώσω το τζιπ, και τον σκύλο!- εδώ έχουμε να αντιμετωπίσουμε πράγματα πολύ χειρότερα από το να μη μας πετύχει η σως από βατόμουρα και φλούδες lime.

Το ίδιο θέμα παρουσιάζει δύο ζευγάρια ανδρών και γυναικών που ζουν μαζί στην Αθήνα και που περιγράφουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, το πως βλέπουν εκείνοι τα πράγματα. Μιλάνε απλά και ειλικρινά, με επίγνωση της κατάστασης και δίχος ίχνος ροζ παραμυθιών και βασιλικών γάμων. Το παράδειγμα που με προβλημάτισε ήταν εκείνο ενός εκ των δύο ανδρών, όταν ανέφερε τι θα γινόταν αν, για παράδειγμα, ήταν στο τμήμα για μια παράβαση οδήγησης και ζητούσε να ειδοποιήσουν τον σύζυγό του. Ή πως θα ένιωθε το έτερο ήμισυ του γυναικείου ζεύγους αν πήγαινε στην εφορία την δήλωσή της και πάνω έγραφε «Αθηνά, σύζυγος Κωνσταντίνας«. Φαντάστηκα αυτούς τους ανθρώπους σε τι θέση θα βρίσκονταν, πως θα ένιωθαν αν, αντί για κάποιον πολιτισμένο άνθρωπο, έπεφταν σε αγροίκο που θα άρχιζε τα γελάκια και τις στραβές ματιές. Φυσικά όλα αυτά θα ακούγονταν παράξενα στον Benjamin και τον Joshua που ζουν σε μια ανεκτική (σχετικά) κοινωνία, αλλά για τον Αντώνη και την Αθηνά, αυτά είναι μερικά από τα πολλά μικρά, καθημερινά που έχει να αντιμετωπίσει ο/η gay στην ελληνική πραγματικότητα.

Θεωρώ ότι το όλο πράγμα σκαλώνει στην λέξη «γάμος» και θα έπρεπε από την αρχή να έχει αποφευχθεί η χρήση του. Προσωπικά με απασχολεί περισσότερο αν ο άνθρωπος μου μπει στην εντατική να μπορώ να τον δω και να πάρω αποφάσεις για εκείνον. Να έχω τα ίδια οικονομικά και φορολογικά δικαιώματα που έχουν και τα ετερόφυλα ζευγάρια. Δε λέω, καλός ο γάμος, οι γιορτές και τα συναφή αλλά στο τέλος της βραδιάς, θα σε περιμένει άλλο ένα ξημέρωμα που θα πρέπει να βγεις εκεί έξω. Ο γάμος, ή η συμβίωση ή το σύμφωνο δεν έχουν καμία απολύτως αξία εάν δεν αλλάξει η στάση της κοινωνία στην οποία συντελούνται. Κι αυτό γιατί θέλεις, όταν το πρωί φεύγετε μαζί για την δουλειά και καλημερίσετε την κ. Μαρία από δίπλα, εκείνη να σας πει καλημέρα, και όχι να κλείσει βιαστικά την πόρτα μουρμουρίζοντας. Και δυστυχώς η Ελλάδα είναι ακόμα γεμάτη από κ. Μαρίες.

Πηγές
Καθημερινή: Τασούλα Επτακοίλη
Τhe New York Times: The Gay Rites, by BenoitT Denizet Lewis
Photograph by Erwin Olaf for The New York Times

~ από writersblokc στο 15 Ιουνίου, 2008.

10 Σχόλια to “Will you mary me ?”

  1. Exeis dikio se ayto pou les. Omos, nomizw pos kata vathos h oli istoria stin Thlo egine gia na ‘tarakounithoun’ ligo ta nera. Na akoustei ena «Eimaste kai meis edw!»

    Safestata prepei na yparksei kai stin ellada mia nomikh ypostirijh pros ta omofylofyla zeygaria pou dinei TOULAXISTON ta vasika dikaiomata pou exoun ta eterofyla metajy tous. Dikaioma sthn noshleia, anagnorish os siggeniko prosopo, syntajh kai ola ta loipa.

    Kammia fora me to na allazei mia nomothesia kai na ginetai pio ‘swsth’ kai dikaih allazoun siga siga kai oi antilhpseis.

    Des gia paradeigma ton politiko gamo. Prin 30 xronia den tha to skeftotan kaneis. Twra einai mesa sto myalo arketwn zeygariwn san mia idia kai isws kalyterh (gia to portofoli) lysh se sxesh me ton 8rhskeytiko.

    Des ta dikaiwmata twn gynaikwn. Prin 30-40 xronia poses gynaikes eixan aytonomia sti douleia kai sth zwh tous? De nomizeis oti voithisan ektos apo to feministiko kinima kai oi nomo8esies gia pshfo, isotita sto xoro ergasias, prostasia twn gynaikwn klp?

    Allazoun ta pragmata. Prosopika den me apasxolei an tha to poune gamo h symfono simviwshs, prepei na epivlh8oun nomika oi isotimies. Giati alliws h koinwnia de tha parei prefa tipota.
    sorry gia ta greeklish e?

  2. a kai kati allo
    eipes «Το παράδειγμα που με προβλημάτισε ήταν εκείνο ενός εκ των δύο ανδρών, όταν ανέφερε τι θα γινόταν αν, για παράδειγμα, ήταν στο τμήμα για μια παράβαση οδήγησης και ζητούσε να ειδοποιήσουν τον σύζυγό του.»

    Fantazomai tha eniw8e oti eprepe na ypostirijei ton eayto tou gia kati? tha eniwthe droph?tha fovotan mipos ton xleyasoun? Den exw vre8ei se paromoia katastash alla jerw ena pragma. Kanenas den exei dikaiwma na krinei th zwh sou kai tin oikogeniakh sou katastash. To loipon, nai tha elege ‘na eidopiisoun to suzygo mou/syntrofo mou’ kai elpizw na to elege sta8era me perhfaneia kai as tolmisoun na tou antimilisoun!

    An den maxomaste gia ayta pou mas ajizoun eimaste hdh kammenoi apo xeri.

  3. Μα γι’ αυτό ακριβώς κοντεύω να τρελαθώ…έχουνε λυσάξει όλοι με το «γάμος» και ότι δεν νοείται γάμος μεταξύ δύο αντρών ή γυναικών -άσχετα με το οτι δεν αναφέραται πουθενά κάτι τέτοιο έτσι; Αυτό τους ένοιαξε, πως θα το πουν, η τι μορφή θα έχει; Το θέμα είναι αυτά τα ζευγάρια να μπορούν να είναι καλυμμένα απ’όλες τις πλευρές και να ισχύουν όλες οι υποχρεώσεις αλλα και τα δικαιώματα μιας «φυσιολογικής» οικογένειας.

    Δεν ξέρω κατά ποόσο θα μπορούσε να αλλάξει έυκολα η αντίληψη στην Ελλάδα. Είμαι σιγουρος οτι υπάρχουν και άνθρωποι που είναι.. άνρθωποι αλλά ένα μεγάλο ποσοστό της κοινής γνώμης απλά έχει λανθσμένη αντίληψη για το τι σημαίνει γκευ. Και σίγουρα gay prides και φωτογραφήσεις σαν αυτή του θέματος δεν βοηθάνε την κατάσταση.

    Ας ελπίσουμε οτι σε μερικά χρόνια, δίπλα στις υποθέσεις με θετική εξέλιξη, όπως τα δικαιώματα των γυναικών και τον πολιτικό γάμο, θα μπορούμε να αναφέρουμε και το αντιμετώπιση των ομοφυλόφιλων. Πολύ φοβάμαι όμως, ότι θα πάρει λίγο ακόμα.

    Σ’ευχαριστώ για το σχόλιο, να’σαι καλά.

  4. pantos sto «Brothers & Sisters» (ABC) o Tommy pantreftike ton Scotty, epeidi kanoun «cherish the family values».
    😀

    o gamos sto metaksi, super!!! klaaaaama!!!😀

  5. Α, τέλεια! Να η απάντηση σε όσους είναι αντίθετοι στους γάμους. Στην επόμενη διαδήλωση ή gay pride το βλέπω γραμμένο σε πλακατ:

    «Εμπρός στο δρόμο που χάραξαν ο Tommy και ο Scotty»

    Κι ασ΄τους να ψάχνονται μετά να βρουν ποιος ειναι ο τομυ και ποιος ο σκότυ.😛

    Υ.Γ. Αυτό που το δάκρυ το’χεις έτοιμο, δλδ… Καλή ανάρρωση.
    hug’n’kiss (εκ του love’n’peace!)

  6. oops!
    diorthosi!
    apo ti laxtara mou gia ton Tommy mperdepse to zeygos.
    To zeygos einai oi: Kevin & Scotty.

    alla telika protimw ton Scotty!😀

    kiss n’ hugs 2u2!😛😀

  7. Καλησπέρα! Συμφωνώ και εγώ με την αποψη σου ότι ο γάμος απο μονος του δεν αρκεί αν δεν άλλάξει και η στάση της κοινωνίας. Αλλά αυτό που συνέβει στην Τύλο, αυτός ο γάμος είνια μια αρχή για να αλλάξει αυτή η στάση. Μερικές φορές σκέφτομαι μήπως η ίδια η κοινωνία αυτές οι κ. Μαρίες που αναφέρεις είνια πιό ανοιχτομυαλές απο ότι νομίζουμε.

    Εχεις μια προσκληση για κάτι που πιστευω θα βρείς ενδιαφέρον εδώ

    Να σαι καλά.

  8. Μακάρι να έχεις δίκιο. Μακάρι οι κοινωνίες πέραν του χωριού και της πόλης μου και οι κ. Μαρίες πέραν της μαμάς μου να είναι πιο ανοιχτόμυαλες και πιο δεκτικές. Σίγουρα το γεγονός αυτό είναι μια αρχή, αλλά πολύ φοβάμαι ότι έχει λάβει τόση δημοσιότητα που έχει γυρίσει μπουμερανγκ. Πάντως και μόνο η ύπαρξη ανθρώπων όπως ο δήμαρχος της Τύλου, είναι από μόνο του ενθαρρυντικό. Αυτό που πρέπει να γίνει τώρα είναι να πολλαπλασιαστούν για να αντικαταστήσουν τις κ. Μαρίες !!!

    Σευχαριστώ πολύ για το σχόλιο και για την πρόσκληση.

  9. Οι όποιες αλλαγές πάντα πραγματοποιούνται εκ των έσω. Τώρα για το νεφελώδες θέμα του gay γάμου, προσωπικά θα ήμουν ικανοποιημένος και με ένα σύμφωνο συμβίωσης που παρέχει νομική κάλυψη σε μένα και τον σύντροφο μου. όπως και να χει, σε μια δεκαετία από τώρα θα έχουν αλλάξει πολλά…….

  10. Από το στόμα σου και στο αυτί τέλος πάντων όποιου είναι υπεύθυνου για τέτοια θέματα.

    Αυτό ακριβώς πιστεύω κι εγώ… η χρήση της λέξης γάμος ήταν λάθος, κατά τη γνώμη μου. Ότι κι αν είναι πάντως, ας το πούνε και «κόλλα Α4», επιτέλους να γίνει κάτι να υπάρχει ίση μεταχείριση και κάλυψη σε όλα τα ζητήματα.

    Σ’ευχαριστώ για το σχόλιο, να’σαι καλά.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: